holding hands in london

I dette indlæg vil jeg fortælle lidt om vores tur til london. Vi bestilte flybilletterne ret implusivt nogle uger før, da jeg pludselig blev ramt af en akut rejsetrang. Vi havde altså ikke nogle særlige planer, andet end at vi ville slappe af og opleve byen i vores tempo. Vi boede på The Crestfield Hotel ved Kings Cross St Pancras, et billigt, centralt hotel, hvor der både er morgenmad og internet samt et meget hjælpsomt personale.

photo IMG_2854_zpsfb19ade2.jpg

Vi købte et Oyster Card til metroen for 300 kr pr snude, så vi kunne benytte os af den offentlige trafik, så meget vi havde lyst til. Det kan klart anbefales, for byen er så stor, at man umuligt altid kan gå fra sted til sted. Vores fødder blev meget ømme de første par dage, hvorefter vi blev lidt bedre til at tage undergrunden mellem de forskellige bydele samt tage lidt flere kunstpauser på Starbucks i løbet af dagen. Her er der gratis Internet, så man kan opdatere googlemaps og tjekke tripadvisor og lave en restaurantbooking til om aftenen eller bare slappe af et øjeblik og nyde den gode kaffe.

photo IMG_3020_zpsa2c5c760.jpg

Da Simon aldrig har været i London før, skulle vi naturligvis besøge de forskellige store turistattraktioner. En af dagene tog vi undergrunden til Hyde Park Corner og gik derefter ned langs Constitution Hill og så Buckingham Palace. Herefter gik vi igennem St. James Park og beundrede de mange fugle og egern med udsigt mod Horse Guards. Til sidst endte vi ved den ultimative turistattaktion og tog billeder ved Big Ben, House of Parliament og Westminster Abbey. Vi gik desuden ned langs Tempsen og besøgte smukke og spændende Tate Modern.

photo IMG_3015_zpse19d29c5.jpg

Vi gik naturligvis også ned af Oxford Street og kørte dankortet igennem et par gange. Her besøgte vi (læs: jeg og min ualmindelig tålmodige kæreste) blandt andet Primark, Victoria’s Secret, Topshop og Urban Outfitters og kiggede i stormagasinerne Liberty og Selfridges. En anden dag gik vi igennem Chinatown og spiste frokost i SOHO. Vi besøgte også Camden Market (som mest af alt bare var et turistmarked fyldt til randen med kopivarer i vores øjne), Borough Market (som er så lækkert, hvis man er et madøre som mig) og det hyggelige område omkring Portobello Road Market i Notting Hill.

photo IMG_3030_zps5be6a292.jpg

Her besøgte vi en aften vintage biografen ‘Electric Cinema’, som var en meget anbefalelsesværdig oplevelse. Først spiste vi på den tilhørende restaurant ‘Electric Diner’, som serverer mad fra et fransk/amerikansk inspireret køkken. Maden og vinen var god, og det var tydeligt, at stedet var populært. Efter maden gik vi ind på en mere stille pub længere nede af gaden og fik et glas Mulled Wine, imens vi ventede på, at filmen (American Hustle – som i øvrigt var rigtig god) ville begynde.

photo IMG_3040_zps59a399f6.jpg

Biografen minder ikke om nogen anden, jeg har besøgt tidligere. Sæderne er store, bløde, røde lænestole placeret i par, som har et lille tilhørende bord mellem sig. Man har også mulighed for at bestille en tomandssofa på kysserækken bagerst i lokalet eller en stor madras lige foran lærredet, hvor man kan ligge og slappe af, imens filmen kører (det ved jeg dog ikke, hvor meget det midaldrende par, som lå der denne aften, gjorde…ahem). I biografen kan man bestille champange, vin og andre drikkevarer samt forskellige snacks, kager og is (og sasagerolls, som virkede til at være meget populært, men mest af alt lignede et aflangt farsbrød. Så underligt! Hvor var popcornene?!)

photo IMG_3071_zpsf1ab12cf.jpg

Til sidst vil jeg foreslå jer lidt forkskellige resturanter, hvor vi havde gode oplevelser. Vi bruger altid lidt tid på at læse rundt nettet, inden vi rejser, for at finde nogle gode spisesteder med rimelige priser. Tripadvisor er fantastisk til dette formål, og vi har efterhånden fået en del skønne restaurantoplevelser på denne måde. Maden betyder meget for mig, når jeg rejser. Jeg hverken kan eller vil leve af fastfood flere dage i træk, jeg elsker at få nye inspirerende smagsoplevelser, og jeg synes, at et restaurantbesøg med god mad og vin kan være noget af det hyggeligste.

photo IMG_3047_zps1ef92f77.jpg

Vi skulle naturligvis have Indisk på vores tur. Der er et utal af indiske resturanter i London i alle prisklasser. Vi fandt to forskellige ved hjælp af Tripadvisor, som begge havde fået rigtig gode anmeldelser. Den ene var ‘Chettinad Restaurant’. Her var maden über lækker (især til den beskedne pris), og tjenerne var venlige og opmærksomme. Vi overvejede at komme igen næste aften, men i stedet besluttede vi os for at prøve lykken med en anden restaurant. Valget faldt på ‘Mala Restaurant’, som ligger i hyggelige omgivelser ved havnen St. Katharine’s Dock. Her var maden også god og indretningen var lidt mere stilet.

photo IMG_3054_zpscb25b5db.jpg
En anden god oplevelse havde vi på pizzeriaet ‘Stoy Deli’, som ligger for enden af Brick Lane. Stedet er godt gemt bag en stor tung dør, hvor man skal banke på og derefter bliver lukket ind af værten, som både agerer kok og tjener. Bag døren gemmer der sig en lys og smukt indrettet rustik restaurant. Alt der serveres er økologisk (selv deres cola er økologisk og uden e-numre), og der er en helt særlig, afslappet stemning ved de få borde.
 photo page_zps0b9fc621.jpg

Pizzaerne, vi fik serveret, er nogle af de bedste, jeg har smagt. Bunden var perfekt tynd og sprød og toppingen lækker og velsmagende. Simon fik en klassisk pizza med tomatsovs, mozzeralla, parmaskinke og en kæmpe bunke ruccula. På min var der gedeost, figner, parmaskinke, rødløg, kapers, ruccula en masse og et drys parmasan. Nam-nam-nam.

photo IMG_3081_zps953e78ce.jpg

Har I nogle must-see tips til London? I så fald må I meget gerne dele dem i kommentarfeltet, så vi alle kan få glæde af dem, og jeg kan gemme dem til næste gang, jeg vender snuden mod den britiske hovedstad.
ENGLISH RECAP: Pictures of our trip to London. Please share any must-see London tips in the comments.