MARTINY PODCAST S2E8 // SOLOSHOW // INDRE & YDRE SUNDHED


Godmorgen søde mennesker 🙂
I denne weekend er jeg i Skive, hjemme for at fejre min søde mors fødselsdag. Det er alt for længe siden, vi sidst var hjemme på besøg, så jeg stornyder en rigtig forkælelsesweekend med familietid, god mad, brætspil, løbeture i skoven og yoga med min kære søster Kirstine, der er ret så ferm på en måtte.
Weekendens program passer tilfældigvis meget godt til emnet i dagens podcast. I denne uge er der et soloshow på programmet, hvor jeg deler mine tanker om indre og ydre sundhed, og hvad det egentlig vil sige, at være et sundt menneske. Episoden er ikke en prædiken, men nærmere en samtalestarter, hvor jeg opfordrer jer til at overveje, hvad I personligt gør for at pleje jeres sundhed og finde balance både psykisk og fysisk.
I episoden inviterer jeg jer til at lave en liste over, hvad I prioriterer i forhold til henholdsvis den indre- og ydre sundhed i jeres hverdag. Her under kan I se mine lister. Det virker måske lidt skørt, men den lille øvelse er virkelig god til at sætte tingene i perspektiv. Hvis I har lyst, er I meget velkomne til at dele jeres lister i kommentarfeltet nedenfor 🙂

Indre
Kvalitetstid med familie
Velsmagende mad
Dybe samtaler med gode venner
Sex, kys og varme kram
Yoga og meditation
En god serie på sofaen
Smukke kjoler og læbestift
Gåture i naturen
Lækker kaffe og chokolade
Avisabonnement
Blomster i lejligheden

Ydre
Daglig motion
Let at kunne løbe 10 km
At sove godt og stå tidligt op
At være smidig
Masser af grøntsager
Få raffinerede råvarer
Et dagligt isbad
Vitaminer og kosttilskud
Mindst 10.000 skridt om dagen
At vedligeholde en sund vægt
Være i stand til at tage armbøjninger

 
LYT MED HER ELLER PÅ EN SMARTPHONE I DIN PODCAST APP

{ I denne episode kan du høre om… }
… mit forhold til motion 
… hvad jeg får ud af at løbe og dyrke yoga
… forskellen på indre og ydre sundhed
… hvorfor vi har tendens til at glemme det ene aspekt
… vigtigheden af nydelse.
… hvordan det indre og ydre hænger sammen
… hvordan jeg forsøger at finde en sund balance

9 kommentarer
Vis alle kommentarer
  1. Hej Emma
    Tak for dine gode podcasts! Jeg nyder virkelig at lytte til dem alle og bliver hver uge inspireret til at tænke over et emne.
    Jeg ved tilfældigvis en del om sundhed pga. min uddannelse, og det du taler om er lige præcis i tråd med den biopsykosociale model (ja undskyld hvis det bliver lidt nørdet), men jeg tænkte at det kunne være sjovt for dig, eller andre at læse lidt om den. Her deles sundhed op i det biologiske (det du kalder det ydre), det psykologiske og det sociale. Det er også en måde at se på sundhed, som kan være spændende. 🙂

    1. Hej Charlotte 🙂 1000 tak for dit input. Jeg tjekker straks modellen ud, det lyder super spændende 🙂

  2. Kære Emma, jeg er meget inspireret af dig og dit content på bloggen i øjeblikket, og føler at vi deler mange af de samme interesser/er optaget af mange af de samme emner. Og så er jeg – ligesom dig – selv i en helt enormt travl periode i mit liv, hvor jeg har et fuldtidsjob men samtidig også har et iværksættereventyr kørende on the side, som gør at det, i hvert fald lige nu, nærmest kun er her søndag formiddag, jeg for alvor har et frirum til at få tænkt nogle af alle mine tanker til ende, og også husker at få ‘givet noget tilbage’ til dem/det, der har beriget mit liv/min uge/mine tanker den sidste tid, så synes lige jeg ville give dig et tak her i kommentarfeltet 🙂
    Min liste minder på mange punkter om din. På ‘indre sundhed’ står intimitet med min kæreste, daglig (hjemme)yoga, natur og hav, sofatid, familietid og nærende mad og rejser, -og så insisteren på selvforkælelse med stearinlys, fodbade og facescrubs selvom jeg har traaaavlt. Samtaler med menneskene i mit liv om vigtige/dybe ting betyder også meget – ikke hver dag, men from time to time, kreativitet i form af skriveprojekter m.v., og så dét her som din yogalærer Lisbeth også talte om i det ene podcast med at ‘give slip’ i alle dets betydninger. Dét er også indre sundhed for mig!
    Den ‘ydre’ liste syntes jeg faktisk var lidt sværere at sætte ord på, nok især fordi den faktisk er blevet lidt nedprioriteret i den sidste periode. Den indeholder ting som bevægelighed, smidighed, masser af vand, smørelse af kroppen indefra, obs på min hormonelle balance (synes det her er meget interessant http://www.madbanditten.dk/2017/02/25/hormonel-balance/) -hvis du har nogle guldkorn om god hormonvenlig prævention do enlighten me!, tid til at gøre noget ud af mit hår om morgenen osv., men helt ærligt så efterlever jeg sgu ikke så meget af dét med at få drukket nok vand/spist gode olier osv. lige nu, så den her øvelse var egentlig en rigtig fin måde at blive bevidst om dét på.
    TILLYKKE med at det går dig så fantastisk med din business, og ha’ en god søndag. Kh Louise

    1. Hej Louise
      Det er mig, der takker! Sikke en skøn kommentar at få. Det er dejligt at høre, at det, at jeg deler, kan inspirere andre 🙂
      Apropos hormoner, så kan du glæde dig til en af de kommende episoder, hvor netop det bliver emnet 🙂
      KH og god søndag!

  3. Kunne virkelig godt lide dit podcast <3 Jeg synes, du beskriver så fint, hvorfor du har 'valgt' yoga fremfor fitness. Det er i hvert fald præcis det samme med mig – jeg blev gladere og gladere for yoga, og for ca. en måned siden meldte jeg mig ud af fitness. Jeg kan godt lide fitness, men jeg synes ikke, jeg kunne nå begge dele, og fitness føltes også ærlig talt mere og mere som en pligt. Jeg havde gået med tanken i et stykke tid – kan jeg 'nøjes' med at gå til yoga? Hvad hvis jeg bliver tyk? Ha ha … det lyder så dumt, når man siger det, men der er bare alle de her normer i dag for, hvad man skal og ikke skal for at være sund = have et godt liv. Men man bestemmer jo selv! Jeg har det SÅ rart med ikke at være i fitness længere; nu har jeg meget bedre tid til at dykke dybere ned i yogaen, og tid til andre gode ting. Så kan det godt være, at man får en strammere mås af at gå i fitness, men helt ærligt, det er da fuldstændig ligegyldigt 😉 Man skal gøre det, man bliver glad af.

Skriv en kommentar