Er dine vaner sunde nok?


I dag er det tid til tredje og sidste blogpost i vores lille føljeton om sunde vaner. Vi har allerede været omkring, hvorfor vores vaner er så vigtige, samt hvordan vi skaber nye af de gode af slagsen, og i dette blogindlæg vil vi forsøge at binde en sløjfe på emnet. Det bliver dog en lidt anden finale, end Katrine og jeg først havde planlagt. Der er nemlig et spørgsmål, der er gentagne gange er dukket op, imens vi har skrevet de tidligere blogpost. Spørgsmålet “Hvornår er vi egentlig sunde nok?”.
Noget, jeg ofte tænker over, når jeg skriver om sundhed og deler indblik i min egen livsstil, er, om jer der følger med, overhovedet har brug for mere inspiration på området. Jeg forestiller mig, at de fleste, der følger med her på bloggen og bruger mine opskrifter, i forvejen lever forholdsvis sundt. At I bevæger jer og spiser jeres grøntsager. Naturligvis alle i forskellige mængder og på jeres egen måde, men alligevel er min hypotese, at de, der opsøger viden om sundhed og livsstil, nok i virkeligheden ikke er dem, der har mest brug for at ændre på sine vaner.
Personligt ved jeg godt, at jeg er sund nok. Jeg ved godt, at jeg ikke behøver at drysse chiafrø over min morgenmad, for at min krop får den næring, den har brug for, og jeg ved godt, at jeg sagtens kan klare mig uden mine kosttilskud og stadig have det helt, helt udemærket. Alligevel synes jeg, det er mega skægt at opdage nye “superfoods”, jeg elsker at eksperimentere med sundere alternativer, og så vil jeg bare gerne have det godt – både fysisk og psykisk. Og der oplever jeg altså, at flere af mine små “helse-påfund”, giver mig en følelse af velvære.

Det hjælper på min søvn, når jeg tager magnesium, inden jeg lægger mig til at sove. Det giver mig et mere stabilt energiniveau at erstatte morgenkaffen med matcha. Og så bliver min hud ekstra blød og lækker, når jeg husker at bruge min tørbørste.
Kunne jeg undvære noget af det og stadig være sund? Jo da! Og er nogle af mine vaners oplevede effekt placebo, der udelukkende optræder, fordi jeg tror på det? Jo da! Men ikke desto mindre gør det mig glad, og så længe mine “kedelige” hverdagsvaner (søvn, meditation, bevægelse og varieret kost) er på plads, er det meste andet bare sjov. Ting giver ekstra plusser på min velvære-konto, men samtidig også ting, jeg godt kan undvære, og stadig forblive sund og rask.
Det er så let at blive fanget i sundhedsræset og samle alle mulige “skal” og “bør” med på vejen, som vi pludselig føler, skal/bør være en del af vores hverdag. Men er det egentlig rigtigt? Eller kunne vi i virkeligheden være både gladere og sundere uden de hippe påfund, vi har læst om på en eller anden blog eller set på Instagram?
De sidste uger har Katrine og jeg opfordret jer til at tage et kritisk blik på jeres vaner og overveje, om nogle af dem mon skulle erstattes med nye, sunde handlinger. Men i dag tager vi altså en noget anden indgangsvinkel: Vi vil opfordre jer til at overveje, om I er sundere, end I tror, og forhåbentligt også hjælpe jer til at kunne navigere en smule lettere i sundhedsræset på de sociale medier.

Katrine: Der er masser af sandhed i Emmas hypotese, og kigger man mod videnskaben, er konklusionen bag de fleste undersøgelser den samme: De, der opsøger viden om sundhed og livsstil, lever i forvejen forholdsvist sundt. Netop derfor synes jeg, det er super fedt, at vores vane-føljeton her til slut tager en lidt anden drejning, og at vi i stedet for at fortsætte snakken om vanedannelse, kigger lidt på, hvordan vi opfatter vores egen sundhed.
Vores sundhed er vores, og ingen andres. Vi kender vores egen krop bedre end nogen anden, og selvom en læge, fysioterepaut eller anden, som er uddannet om kroppen og dens funktioner, ved en hel masse, så ved de ikke, hvordan det føles at være i vores krop, ligesåvel som vi ikke ved, hvordan det føles at være i andres.
Alligevel er der nogle fællesnævnere, vi alle kan bedømme vores sundhed ud fra. Dem vil jeg dele med jer nedenfor, og efterfølgende får I en række spørgsmål, I kan vurdere jeres egen sundhed ud fra.
{ Hvordan ved man egentlig, om man er sund? }
De mest åbenlyse måder at vurdere sin egen sundhed på er naturligvis at se på, hvordan man har det – om man har det godt og er glad. Dernæst om man er syg eller lider af nogle skavanker såsom jævnlig hovedpine, ømhed i kroppen, manglende energi osv. Dernæst kan du flytte fokus til din krops bevægelighed: Kan du bevæge dig frit og bruge din krop, eller er der noget, der begrænser dig såsom ekstrem overvægt, undervægt eller fysisk dårlig form? I forlængelse heraf kan du vurdere dit aktivitetsniveau: Hvor fysisk aktiv er du i hverdagen? Hvordan er du aktiv? Bliver du hurtigt træt, når du bevæger dig?
Vores kost kan naturligvis også have en enorm betydning for vores velbefindende, så en del af ens egen sundhedsvurdering, bør inkludere et kig på vores spisevaner. Får du kostfiber og vand nok? Får du de vitaminer og mineraler, du har brug for? Er der noget, du får lidt for meget eller lidt for lidt af?
En vigtig pointe omkring vores kost er desuden, at vi har en helt fantastisk krop, der kan finde ud af at lagre næringsstoffer. Det betyder, at kroppen kan gemme visse vitaminer til senere brug, og vi behøver derfor ikke indtage alle vitaminer og mineraler dagligt, for at få det, vi har brug for. Du behøver ikke spise en gulerod og en avocado hver dag, for at være sund. Variation er derimod helt essentiel for vores sundhed.
Hvis du, efter at have læst dette, ikke sidder tilbage med nogle alarmklokker, der ringer, så synes jeg faktisk godt, du må klappe dig selv på skulderen. Føler du dig frisk og energisk i løbet af din hverdag, og kan du gå op ad trapperne med tunge indkøbsposer i hænderne, er du er med garanti ret sund, og det er helt OK at erkende det.

{ Hvad med de sociale medier? }
På de sociale medier er der opstået en form for prestige i at være ultra sund. Her synes jeg, det på den ene side er det mega fedt at se, hvordan sundhed og velvære dyrkes som noget godt og positivt, men på den anden side, kan det også resultere i et enormt pres, især på unge kvinder. Sundhed ser ofte ud på én bestemt måde – som at man skal have en bestemt kropsform og spise en bestemt kost, for at man er ‘rigtig’ sund. Her er der flere forskellige strømninger på de sociale medier – nogle er veganere og andre dyrker bikinifitness – men tendensen er det samme: Sundhed opgøres i rigtigt og forkert.
Sundhed kommer altså hurtigt til at handle om det rigtige. Den rigtige form for motion, den rigtige mad, det rigtige liv osv. Og det kan virke som om, at det perfekte sunde liv netop skal/bør indeholde de her rigtige ting, før man kan kalde sig sund.
Jeg har selv arbejdet meget for at komme ud af det forskruede sundhedsræs og er selv et helt andet sted i dag. Jeg har fundet mine sunde værdier og pejlemærkerne for min sundhed, og det gør mig ked af det at tænke på både de unge piger men også voksne kvinder, der stadig døjer med et urealistisk sundhedspres. Endnu mere når det pres videregives fra mor til datter.
Min bedste råd til dig, som er på de sociale medier, er at være kritisk omkring, hvem og hvad du følger. Lyt til dit hjerte og din mavefornemmelse, og følg kun det, der oprigtig gør dig glad, inspirerer på en positiv måde, og som ikke får dig til at føle dig utilstrækkelig. Det er i første omgang dig selv, der skal bedømme din sundhed og pleje dit velvære og ikke andre. Øv dig dernæst i at skelne mellem sundhed og hokus pokus. Som Emma så fint skriver, så er alt det, der er udover hendes “kedelige” hverdagsvaner, kun ekstra plusser. Det er en interesse, en hobby, men det er ikke afgørende for vores sundhed. Naturligvis kan chiafrø, matcha og diverse superfoods være sundhedsfremmende, men det er ikke det, der maker eller breaker vores sundhed.

{ Vurder din egen sundhed }
Emma og jeg har snakket meget om, om ikke nogle af os sundhedsnørder kunne have godt af at slappe lidt af indimellem, og sige pyt i stedet for at tilføje flere sunde påfund til vores hverdag. Som lovet får I derfor en række spørgsmål, der gerne skal kunne hjælpe jer med at vurdere jeres sundhed på en mere realistisk måde:

  • Lever du sundere end du tror?
  • Har du egentlig brug for at ændre dine vaner?
  • Husker du at klappe dig selv på skulderen?
  • Hvis du har en vane, der er vildt svær at bevare, kan det så tænkes, at det ikke er en vane for dig?
  • Gør din sunde livsstil dig egentlig glad? Kan du fjerne noget for at blive glad og stadig være sund?
  • Er det det værd? Forskellige mål kræver forskellige livsstilsændringer, men er målet det værd?
  • Hvorfor vil du gerne ændre vaner? Er det et ydre pres eller et indre ønske?

Efterhånden som vi har udgivet disse vane blogposts, har I været enormt flittige til at kommentere, og det ville være fantastisk at høre hvilke tanker, disse spørgsmål sætter i gang hos jer. Del endelig ud i kommentarfeltet ♥  
Ellers vil jeg bare sige 1000 tak, fordi I har læst med. Jeg glæder mig til at læse, hvad I tænker om vores afslutning på denne lille føljeton.


 

4 kommentarer
Vis alle kommentarer
  1. Fine spørgsmål!
    Som en person, der er ressourcestærk og reflekteret, har jeg et enormt afslappet forhold til sundhed, fordi alt det basale er på plads på en måde, hvor jeg aldrig tænker, at jeg gør noget “forkert”. Jeg spiser varieret, siger både ja til kage og grøntsager, og bevæger mig på måder, der gør mig glad.
    Derfor er min primære tanke, at jeg oplever et manglende fokus på mennesker, som ikke er i samme priviligerede position som jeg selv. Mennesker, der lever et helt andet liv, som ikke har overskud til at ændre deres vaner, og for hvem samfundets latterlige kropsidelaer hverken fremmer meningen i eller overskuddet til at ændre nogle mønstre, der er meget mere basale end de idealer, der er at finde mange steder. Altså: jeg savner en debat om, hvordan vi i øjenhøjde kan tale med mennesker, der tilhører andre målgrupper end eksempelvis denne blogs læsere. Og her plæderer jeg selvfølgelig ikke for indlæg/oplæg rettet direkte mod en målgruppe, der højst sandsynligt ikke læser med – men jeg ønsker mig et fokus på, hvordan man også kan tale til “laveste fællesnævner” – hvordan bliver vi bedre til at tage dén snak på et samfundsmæssigt niveau, og hvordan kan den enkelte (som måske netop læser med her) tale med sin omgangskreds om disse ting, hvad end det er en kæreste, et familiemedlem eller en ven, der lever på en markant anderledes måde end én selv? Hvordan kan vi være med til at skabe et sundt fokus på sundhed på et andet niveau, end det, vi selv befinder os på? Jeg er selvfølgelig med på, at det er et meget stort spørgsmål. Ikke desto mindre er det de tanker, der sættes i gang hos mig, fordi jeg netop ikke har behov for at se mere på egne vaner, men snarere tænker på alle de forskellige mennesker og livsstile, der findes, også her i lille Danmark.

    1. Mega mega mega spændende kommentar, Sarah. Det er noget, jeg også tænker meget over, og jeg må være dig svar skyldig. Jeg tror, at mange ønsker at flytte sundhedsdebatten derhen, hvor den virkelig gør en forskel, men hvordan filan påvirker man folk, der ikke lytter? Over halvdelen af den danske befolkning er overvægtige, og alt for mange bevæger sig alt for lidt – men det er nok ikke en blog som min, der kan gøre den store forskel. Og jeg ved eksempelvis heller ikke, om politikernes forsøg med at sætte afgifter på usunde fødevarer er svaret?
      Det er virkelig svært, når vi ønsker at ændre på andres vaner. Selv tog jeg en snak med min svigerfar i sidste weekend, om, at jeg virkelig ville opfordre ham (på den mest kærlige måde overhovedet) til at stoppe med at ryge. Fordi jeg holder af ham og gerne vil, at han skal leve længe endnu og kunne blive en frisk og aktiv bedstefar. Mit håb er, at jeg kan være med til at skabe en motivation hos ham, men samtidig ved jeg også, at det i sidste ende er hans beslutning.
      Tak for din kommentar – SÅ spændende!

  2. Hej Emma. Er nødt til at høre dig om hvor din kjole er fra og gerne et style navn? Jeg ejer intet sommertøj men smutter på ferie på fredag og din kjole ser helt perfekt ud! 😊

Skriv en kommentar