Hvad jeg spiser på en dag (video)

What I eat in a day

I dag er det tid til en rigtig YouTube-klassiker! En What I Eat in a Day video, hvor jeg viser et eksempel på, hvad jeg spiser i løbet af en dag.

Jeg tænkte, det kunne være sjovt at sammensætte en hel dag med måltider fra min nye e-bog Hverdagsvelvære. Morgenmad, frokost, aftensmad og en sød snack. Naturligvis spiser jeg sjældent så ‘perfekt’, men næsten hver dag er der e-bogsopskrifter på tallerkenen, for Hverdagsvelvære indeholder mine absolutte favorit hverdagsopskrifter.

 


KØB DIT EKSEMPLAR AF HVERDAGSVELVÆRE LIGE HER


 

Og så en lille disclaimer: Husk, at det er ment som inspiration og ikke noget, du skal sammenligne dig med 1-til-1. Videoen viser ikke mængderne, jeg spiser, blot retterne. Jeg aner ikke, hvor mange kalorier, det indeholder, men jeg spiser, når jeg er sulten og stopper, når jeg er mæt. Og har jeg lyst til en fastelavnsbolle, nyder jeg sådan en 🙂 

Hindbærgrød

Hverdagsvelvære, side 30 

Om vinteren kan det godt være lidt sværere at få farver på morgenbordet, når udvalget af frisk (øko-logisk og lokal) frugt og bær er nærmest ikke-eksisterende. Her er frosne bær og grøntsager en sikker redning – og så har de tilmed ofte et højere næringsindhold, da råvarene bliver høstet og frosset ned, når de er perfekt modne.

Denne smukke, lyserøde morgengrød er en af mine favoritter i vinterhalvåret. Den luner og mætter dejligt, og så gør farven mig altid i godt humør. Jeg tilføjer chiafrø, hampefrø og æg til min grød, da det giver en fantastisk cremet konsistens, og så tilføjer det fedtstof og protein, så jeg bliver holdt mæt og glad hele formiddagen.

Fiberkernebrød

Hverdagsvelvære, side 11

Dette er et fantastisk frokostbrød, som er sprængfyldt med fibre, protein og sunde fedtstoffer, der holder os mætte i timevis. Brødet minder en smule om rugbrød, men det er både grovere og mere luftigt på samme tid. Det lyder måske selvmodsigende, men det er netop den luftige og samtidig grove struktur, der gør brødet så særligt.

Opskriften er en videreudvikling på en opskrift fra min kogebog “Herlig & ærlig mad”. Her laver jeg brødet med hele boghvedekerner, hvilket smager skønt, men denne opskrift er lidt mere hverdags-venlig med ingredienser, som mange allerede har i køkkenskabene.

Fiberkernebrødet er fremragende til alt lige fra ostemadder til en Instagram-venlig avocado-toast. Jeg vil anbefale dig at prøve at riste skiver af brødet, da det fremhæver den nøddeagtige smag.

Sødkartoffel-pizza

Hverdagsvelvære, side 72

Jeg elsker en klassisk italiensk pizza, men som afveksling holder jeg af at give retten et grønnere twist. Ved at snige grøntsager ind, hvor vi normalt ville bruge ingredienser som sigtet hvedemel, får vi pludselig flere fibre, vitaminer og mineraler indenbords, og det bliver nemmere at øge vores grønt- indtag.

Her laver jeg en pizzabund nærmest udelukkende af grøntsager med søde kartofler, æg og fibre. Sød kartoffel-bunden smager helt fantastisk, og så bliver den så perfekt sprød, at pizzaen snildt kan spi-ses uden kniv og gaffel. Jeg topper pizzaerne med en herlig kombination af pesto, ristede svampe og parmesan, eller laver den med tomatsauce og mozzarella. Her er der frit valg på alle hylder, så prøv dig frem, og find din favorit.

 

Brownie

Hverdagsvelvære, side 62

Hvis du er på udkig efter den perfekte weekend-kage, er denne brownie lige sagen. Den smager in-tenst af chokolade og har en skøn svampet konsistens – præcis som en brownie kan, skal og bør.

Et lille stykke af den konfektagtige brownie er et perfekt match til en god kop kaffe, og der findes ikke nogen bedre menu efter en lang søndagsgåtur.

 


KØB DIT EKSEMPLAR AF HVERDAGSVELVÆRE LIGE HER


 

12 kommentarer
Vis alle kommentarer
  1. Hej Emma, tak for et spændende opslag og smukke billeder. Det giver hverdagsglæde for mig. God søndag. Mette

  2. Hej Emma
    Tak for et godt opslag

    Må jeg høre dig hvor ofte du løber?

    Hvad gør du forresten med mellemmåltider fx mellem morgenmad og frokost?

    Kh. mia

    1. Hej Mia 🙂 Det er meget forskelligt. Lige for tiden en gang i ugen eller sådan 🙂
      Hvis jeg er sulten hapser jeg en snack. Ofte en håndfuld nødder, en muslibar, frugt, grøntsagsstænger, chokolade og ting i den dur 🙂

  3. Glæder mig til at læse i den

    Hvad for noget yoga dyrker du? Er det i studie eller mest hjemmetræningsøvelser ?

  4. Hej Emma , den keramik kop med lyserød, du har i din video, hvor er den fra? Den er vild sød.
    Mvh Susanne

Skriv en kommentar