En god vane: Taknemmelighedsdagbog

Taknemmelighedsdagbog

Taknemmelighedsdagbog

En taknemmelighedsdagbog er en lille men super betydningsfuld vane.

Det er den første (og måske vigtigste) vane, jeg skriver om i min e-bog Hverdagsvelvære: Nemlig at øve sig på at have en mere taknemmelig attitude til livet.

Det virker måske fjollet – nok især hvis man ikke føler, man har særlig meget at juble hurra for – men når man fokuserer sin bevidsthed mod ting, man er taknemmelig for, bliver de pludselig flere. Og samtidig bliver man et gladere menneske, bedre i stand til at tackle modgang og ganske simpelt rarere for andre at omgås.

Hverdagsvelvære med syv gode vaner

Hverdagsvelvære indeholder en hel uges inspiration til opskrifter, bevægelse og vaner. Det er kort fortalt en holistiske-bog, der kombinerer alt det, der giver mig mere velvære i hverdagen.

Udover masser af skønne, nærende og nemme opskrifter og inspiration til daglig bevægelse (blandt andet gennem 5 træningsvideoer, du kan følge hjemme på stuegulvet), præsenterer jeg hver dag en ny god vane.

Vanerne er en broget samling af vaner, rutiner og ritualer, som jeg oplever, giver mig mere velværei hverdagen. Nogle af dem er helt lavpraktiske, mens andre er mere spirituelle, og jeg har forsøgt at gøre alle simple og lette for dig at implementere i din hverdag ved at tilføje konkrete øvelser og udfordringer.

En af disse vaner omhandler som sagt det at have en taknemmelighedspraksis, og da det er noget, jeg ofte omtaler hist og her på de sociale medier, vil jeg i dette blogpost give jer et smugkig i e-bog og forhåbenlig inspirere jer til at tage hul på en ny vane ♥

Taknemmelighedsdagbog emma martiny

Taknemmelighedsdagbog

En taknemmelig attitude

Hvis man dykker ned i forskning om, hvordan vores tanker kan påvirke vores liv, er der én ting, som har større indflydelse på vores lykke og velbefindende end noget andet: taknemmelighed! Taknemmelige mennesker er både gladere og sundere, og et hjertefølt tak er som en kombineret lykke- og vitaminpille, vi alle har mulighed for at tage hver eneste dag.

En taknemmelig attitude handler ikke om, at vi skal lukke øjnene for vores problemer. Det handler heller ikke om at være en lalleglad julegris, men om at flytte fokus fra de ting, der alligevel er ligegyldige, og som vi ikke kan gøre noget ved, til at være taknemmelig for det, vi har. I stedet for at bruge energi på at ærgre os over dårlige hårdage, at skændes om, hvem der tageropvasken, eller at sammenligne os selv med andre, kan vi øve os i at se det storebillede og alt det, vi har at være taknemmelig for.

 

Taknemmelighedsdagbog

Taknemmelighedsdagbog

Der er altid noget, vi kan være taknemmelige for. Altid. Og jo mere vi øver os, jo flere ting dukker der pludselig op, som vi kan være taknemmelige for.

En vane jeg har stor glæde af, er at skrive taknemmelighedsdagbog. Hver morgen noterer jeg tre ting, jeg er taknemmelig for i en lille notesbog eller min Atelier Aarhus-kalender, hvorefter jeg læser dem igennem et par gange og mærker taknemmeligheden i min krop. Prøv det selv – bare hver dag i én uge, og jeg tør godt love, at du vil opleve en forandring.

At se det gode i det svære

Når vi føler taknemmelighed, bliver det muligt for os at håndtere livets udfordringer med større lethed, og vi kan endda lære at se det gode i det svære, fordi det gør os stærkere, klogere og lærer os at sætte større pris på livets gaver.

Hvis vi hele tiden fokuserer på alt det, vi ikke har, vil vi aldrig få nok. Vi vil ikke vågne op en dag og tænke, at nu har vi endelig fået alt det, vi savnede. Tværtimod. I stedet for at lægge mærke til det, der går godt og er blevet, som vi ønskede os det, så ser vi ofte det, der stadig mangler.

For at undgå en situation, hvor vi hele tiden vil have mere og mere, men alligevel aldrig bliver tilfredse, bliver vi nødt til aktivt at øve os i at være taknemmelige for det, vi har. Lige nu. Og det kræver øvelse. Men som med alt andet, sker der det magiske, at når vi øver os, bliver tingene efterhånden lettere.

Skab en følelse & ikke en pligt

At være i en energi af taknemmeligheder enormt kraftfuldt. Men det er vigtigt, at din nye vane ikke bliver endnu en pligt, der skal krydses af to-do listen. Formålet med øvelsen og din taknemmelighedsdagbog er at skabe en oprigtig følelse i din krop, så fokusér på at mærke det, du er taknemmelig for, og ikke bare at skrive det ned.


Flere gode vaner i Hverdagsvelvære

Opskrifter på morgenmad, frokost, aftensmad og snacks til en hel uge.

Nemme og nærende hverdagsopskrifter, der alle er favoritter fra mit eget køkken, som jeg laver igen og igen.

5 træningsvideoer lavet i samarbejde med Malene Arvin fra YO Studios. 

Videoerne varer mellem 20-50 minutter, og byder på både Yoga, HIIT-træning, udstrækning, Shape og Barre, som du kan lave hjemme på stuegulvet.

7 inspirerende gode vaner, der kan give dig mere velvære i hverdagen.

Her deler jeg gode råd og min egen erfaring med meditation, mindfullness og små ritualer, som du let kan gøre til en del af din hverdag.

Køb Hverdagsvelvære her.


2 kommentarer
Vis alle kommentarer
  1. Jeg har skrevet taknemmelighedsdagbog i snart et år nu, sådan mere eller mindre hver aften, og jeg kan mærke en kæmpe forskel. Det har hjulpet mig mere end diverse dyre psykologsamtaler eller andre forsøg på at komme ud af et deprimeret tankemønster. Det er så lavpraktisk, nært og meningsfuldt. Jeg kan godt have tendens til at fokusere på alt det jeg ikke har, alt det jeg ikke gjort, det andre ikke gjorde for mig, mangler og fejl generelt – men når jeg skriver hvad jeg er taknemmelig for, går det op for mig hvor priviligeret jeg er, hvor mange dejlige mennesker jeg har i mit liv. Jeg et blevet konfronteret med sider af mig selv jeg har været blind overfor – forkælet og priviligeret ung kvinde som ikke værdsætter det hun har. Det giver totalt perspektiv!
    Jeg har udvidet, så jeg udover at skrive tre ting jeg et taknemmelig for, også skriver tre ting jeg er udfordret af. Det skal hjælpe en med at komme videre, da det måske bliver klart for en at man sidder fast i de samme udfordringer – og at det måske er på tide at slippe det/flytte sig/komme videre. Jeg synes at de to øvelser akkompagnere hinanden rigtig godt 🙂

    1. Hej Ida <3
      Sikke en fin kommentar - tak!
      Det er netop dét, øvelsen gør, den giver perspektiv, og det er nok noget, de fleste af os mangler lidt i vores unge dage 😉
      KH

Skriv en kommentar