Gode råd til hjemmearbejde

I dette blogpost vil jeg dele mine bedste råd til hjemmearbejde. Alt fra, hvordan du finder en motiverende, effektiv arbejdsstrategi til hvordan du indretter dit hjemmekontor og trives i hverdagen.

Hjemmearbejde er blevet hverdagskost for de fleste under Corona-nedlukningen. Hvad end du er vant til at have din daglige gang på universitets læsesale, et kontor med snaksaglige kollegaer eller i en travl butik, skal du i disse tider med stor sandsynlighed klare dagens arbejde online og hjemmefra.

 

 

Mine bedste råd til hjemmearbejde

Det kan både være en gave og en udfordring at skulle løfte sit arbejdet indenfor hjemmets fire vægge. Det kender jeg til, for jeg har arbejdet fra mit hjemmekontor de sidste 3 år, efter der ikke længere stod “studerende” med “selvstændig” på mit CV.

Den erfaring, jeg har gjort mig de sidste år, har jeg samlet i dette blogpost. Nedenfor finder I mine bedste råd til hjemmearbejde, og forhåbentlig er I flere, som kan få gavn dem netop nu.

 

TIP: Find mere inspiration til gode vaner i min e-bog Hverdagsvelvære.

 

hjemmearbejde

Hjemmekontor

 

Indret dit hjemmekontor

Mit første råd er at få indrettet et hjemmekontor. De første dage virker det hyggeligt at pakke sig ind i et tæppe på sofaen, men jeg tror, de fleste hurtigt vil erfare, at det hverken er en særlig effektiv eller behagelig arbejdsstilling på sigt.

Dit hjemmekontor behøver ikke nødvendigvis at være et helt rum, men det betyder meget, at du får sat rammerne for, hvor du arbejder. Både så du kan finde arbejdsro og holde fokus, men også for at give din krop nogle ordentlige forhold, hvor den ikke skal krummes over en computerskærm i timevis.

Det kan være en god idé at lave et skrivebord, i stedet for at sidde ved spisebordet eller i sofaen. Et sted, hvor du kan samle dit arbejde, men også efterlade det igen, når du holder fri senere på dagen. Det betyder nemlig, at du bedre vil kunne finde fokus, selvom der er lidt opvask i køkkenet eller legetøj på gulvet. Din arbejdsplads er dit skrivebord, og i arbejdstiden skal du blot fokusere på at holde orden dér.

Er du nødsaget til at arbejde fra spisebordet, så prioriter at bruge 5 minutter i starten og slutningen af din arbejdsdag til at “skifte setting”. Pak computer og papirer væk, når arbejdsdagen er ovre, og find både hygge (som din yndlingskaffekop og et stearinlys) og praktik (som oplader, notesblok, kuglepind) frem, når dagen går i gang.

 

TIP: Lad dig inspirere til mere velvære i dette blogpost om meditation for begynder eller få mine råd til bedre søvn.

 

atelier aarhus notesbog

 

ARBEJDSMUSIK: Find min playliste VINTERDRØMME, der kører som baggrundslyd på hjemmekontoret

 

Skab gode rutiner

Hvis du er vant til en hverdag med transporttid, morgenmøde, frokostpause og kaffemaskinesnak er der meget tid sparet, når du pludselig skal klare alt hjemmefra. Men hvis du rent faktisk skal udnytte den ekstra tid, kræver det, at du ikke lader dagen flyde uden nogen form for struktur.

Måske du kender følelsen af at være lidt på arbejde hele tiden, fordi skellet mellem arbejde og fritid er blevet udvisket? Måske du ender med at spilde tiden og springe fra den ene overspringshandling til den anden, fordi du lige skal klare opvask og rodeskuffer, før du har ro til arbejdet?

Min erfaring er, at mere struktur giver mere frihed, selvom mange tror det modsatte. Hvis jeg planlægger, hvornår jeg skal arbejde (og hvis jeg så rent faktisk gør det og ikke alt muligt andet), kan jeg bedre holde helt fri med god samvittighed.

Hvis din partner eller børn også går hjemme, kan I planlægge dagens struktur sammen. Aftal eksempelvis at starte dagen med en gåtur og at holde frokostpause i et bestemt tidsrum. Prøv også at afslutte arbejdsdagen med en halv times fælles oprydning. Her kan I sammen klarer opvasken, rydde op og gør det, du ellers nemt kunne bruge som overspringshandlinger, når du burde arbejde.

 

TIP: Læs også om, hvordan du kan skabe dine egne simpe måneritualer eller fordelene ved at føre en taknemmelighedsdagbog.

 

 

Find en motiverende arbejdsstrategi

Hvordan vi bedst får løst vores arbejdsopgaver er meget individuelt. Nogle foretrækker pisk, andre gulerod, og mange lidt en blanding. Her kommer nogle forskellige strategier, som du kan eksperimentere med eller lade dig inspirere af:

  • Notér dagens vigtigste tre arbejdsopgaver. Prioriter først dem, før du går videre til andre opgaver.
  • Del øv-opgaverne op i mindre bidder, og indlæg mere spiseligt arbejde indimellem. På den måde kommer det arbejde, du holder af, til at føles som en overspringshandling.
  • Start dagen med at løse den største øv-opgave – det kan virke motiverende at få det ud af verden.
  • Giv dig selv lov til at bruge den førte time af arbejdsdagen på dit mest kreative arbejde, hvis det er der, du føler dig mest idérig og inspireret.
  • Prøv “pomodoro-teknikken”, hvor du arbejder 25 minutter koncenteret, inden du holder en 5 minutterspause.

 

LÆS OGSÅ: Bliv bedre til at bede om hjælp

 

få gode råd til hjemmearbejde

 

Undgå overspringshandlinger – og husk pauserne!

Når overspringshandlingerne i hjemmet frister lidt for meget, er jeg glad for at tage min computer med på café for at arbejde. Det fjerner fristelserne, men effektiviteten stiger også, fordi jeg ikke vil, andre skal kunne følge med i, at jeg browser søde hunde-videoer på Facebook i stedet for at lave noget fornuftigt. Det samme sker, når jeg sidder i tog med dårligt internet og en sidemakker, som kan følge med på min skærm fra øjenkrogen. Jeg dropper overspringshandlingerne, og pludselig får jeg masser for hånden!

I øjeblikket arbejder jeg af gode grunde hverken fra café eller kupé. Og derfor har jeg ekstra fokus på at undgå fristende overspringshandlinger på hjemmekontoret. Til dette er jeg blevet glad for at bruge pomodoro-teknikken, hvor jeg holder koncentrationen i et begrænset tidsrum, hvorefter jeg holder en pause med god samvittighed.

 

POMODORO: En simpel men utrolig effektiv arbejdsteknik, hvor du arbejder på én opgave i  25 minutter, inden du holder 5 minutters pause. Gentag fire intervaller, inden du holder en længere pause på 20-30 minutter. Når du arbejder, er det forbudt at skifte opgave eller gå en tur til kaffemaskinen – det må du vente med til pausen! Jeg kan anbefale appen “BeFocused” til arbejdsteknikken.

 

Husk bevægelse

Transporttid er også lig med bevægelse for mange, og derfor er det en god idé at indlægge ekstra tid til at bevæge kroppen, når du arbejder hjemmefra. Du kan eksempelvis vælge at gå eller cykle “på arbejde”, selvom endedestinationen er hjemmekontoret. Du kan tage et telefonmøde med på en gåtur. Eller du kan udnytte frokostpausen til at lave 20 minutters yoga på stuegulvet.

Jeg er også stor fan af bevægelsespauser i løbet af min arbejdsdag. Korte tidsrum, hvor jeg flytter blikket fra skærmen, kommer ud af hovedet og ned i kroppen. Idéer til bevægelsespauser (der kan nåes i den 5 minutters pomodoro-pause) kunne være:

  • 10 squats
  • 3 solhilsner
  • 3 x 5 armstrækkere (på knæene, hvis du foretrækker)
  • 5 rul af rygsøjlen (bøj hagen ind, og rul hvirvel efter hvirvel ned til en foroverbøjning)
  • Fri dans til din yndlingssang

 

gode råd til hjemmearbejde

 

Plej det sociale

Selvom vi får fuldstændig styr på motivationen og effektiviteten, er der én ting, vi ikke må glemme på hjemmekontoret: Det sociale. Fællesskabet med vores kollegaer og samarbejdspartnere kan nemt blive glemt, når vi må nøjes med at kommunikere online.

Selvom det kan virke ineffektivt, er det vigtigt at huske at prioritere den kollegiale small-talk. Sæt tid af til det, og planlæg også gerne små online-arrangementer, hvor I kan pleje fællesskabet. Det er så vigtigt for arbejdsglæden.

For at pleje det sociale under hjemmearbejde, kan du eksempelvis prøve følgende:

  • Hold frokostpause med en eller flere kollegaer, hvor I spiser sammen over et videoopkald. Det hjælper også til, at alle husker at holde en ordentlig pause.
  • Tag en runde på et møde, hvor I alle skal svare på samme “smalltalk” spørgsmål, fx Hvad har du lavet i weekenden? Hvad fik du til aftensmad i går? Det virker måske fjollet, men det åbner op for snak, der handler om andet end arbejde.
  • Planlæg fredagsbar, spilleaftener og quizzer online. 
  • Hold onlinemøder MED kamera. Det gør en stor forskel at kunne se folks ansigt og ikke blot høre deres stemme.
4 kommentarer
Vis alle kommentarer
  1. Sikke et godt indlæge med vildt mange gode fifs i 🙂 Det meste af det virker jo som “sund fornuft” og noget “man”(jeg) jo godt ved, er smart at gøre, men det her indlæg er altså meget godt for mig lige at gå igennem og efterfølgende reflektere over, om jeg rent faktisk efterlever..
    Jeg tror jeg skal være lidt bedre til at få identificeret mine øv-opgaver og få delt dem op i bidder, så jeg ikke slipper afsted med, at sætte dem hen i en skammekrog, hvor de rigtigt kan sidde og plage min samvittighed! Og så vil jeg gerne blive bedre til at “gå til arbejde” Det er altså rart,når man har været vant til en opkvikkende cykeltur inden corona!
    God hjemmearbejdslyst til alle derude <3 Der er lys (og udearbejdsplads) for enden af tunellen 🙂

    1. Mange tak Emma, dejligt det kan bruges! 🙂 Tusind tak for dit input og rigtig god arbejdslyst.

  2. Tak for et godt indlæg – der er mange gode tips! Jeg har lige et meget konkret spørgsmål: Kan du anbefale en god “hjemme-kontorstol” – for det betyder også meget (for mig), at man sidder ordenligt. 🙂

    Mvh. Hanna

Skriv en kommentar