Havregrød med æg

Havregrød er et genganger på morgenbordet i vores hjem – som det nok er i de fleste danske husstande. Særligt på overskyede dage holder jeg af at starte dagen med en portion lunende grød.

Herhjemme er vores morgengrød dog lidt anderledes end de flestes. Vi laver nemlig vores havregrød med æg. Det tilføjer ekstra protein og næring til grøden, så den kan mætte godt og længe. Og så gør det samtidig grøden dejlig cremet og ekstra lækker.

At tilføje æg til en almindelig portion havregrød løfter den til et helt nyt niveau, men at der kommer lidt ekstra fedt og protein indenbords sikrer også, at blodsukkeret ikke styrtdykker en halv time efter.

Havregrød med æg

 

Bedøm denne ret

Morgenmad til 1 personer
tilberedning 5 min / i alt 5 min

Ingredienser

  • 1 dl havregryn, fin- eller grovvalsede
  • 1,5 dl mælk og/eller vand
  • 1 æg, str. M/L
  • 1 nip salt

Fremgangsmåde

Bring havregryn og mælk i kog, og lad det simre, indtil det meste af væsken er kogt væk.
Slå ægget ud i grøden, og rør hurtigt og konstant, indtil konsistensen er tyk og cremet.
Smag til med salt og tilsæt også gerne krydderier såsom kanel, vanilje og kardemomme, hvis du synes.

Pynt grøden med din ønskede topping, og servér.

TIP: Du kan også lave din grød i mikroovnen. Giv den da cirka. 1,5 minut, tilsæt ægget, rør det ud i grøden, og giv den yderligere 30 sekunder.

Find flere opskrifter i samme kategori

havregrød med æg

 

Sund og proteinrig havregrød med æg

Havregrød med æg er (ud over surdejsbrød og boller) nok den morgenmad, vi spiser oftest herhjemme. Det er hurtigt at lave, super sundt og mætter godt. Kort fortalt en fremragende star på dagen.

Jeg har altid godt kunne lide havregrød, men problemet var, at jeg alt for hurtigt blev sulten igen. Højst sandsyneligt fordi sådan en skål havregrød, ofte med frugt på toppen, hovedsagtligt består af kulhydrater. Sådan et måltid får blodsukkeret til at stige hurtigt – og falde mindst lige så hurtigt igen. Og det er simpelthen så træls (for at sige det på godt gammeldages jysk) at sidde ukoncentreret og småsulten foran computeren allerede klokken 10.

Derfor begyndte jeg for efterhånden en del år siden at røre æg ud i min havregrød. Det tilføjer mere protein og sunde fedtsyrer, og sammen med en god mængde toppings, får man et mere afbalanceret måltid, der mætter godt og længe.

Jeg kan godt forstå, hvis du er lidt skeptisk, men tro mig, her er ikke tale om rørægsgrød, men derimod en ekstra velsmagende og cremet havregrød. Hvis du spørger mig, smager en havregrød med æg endnu bedre end klassikeren, og det er kun en bonus ,at den har flere proteiner, der giver mere mæthed og en god mavefornemmelse.

 

havregrød med æg

Havregrød toppings og idéer

Jeg topper altid min havregrød med en masse herligheder, der både mætter og smager. Man kan bruge alverdens lækkerier, alt efter hvad man lige har i skabene. Her er nogle af mine favoritter:

  • Chiafrø – kan både røres i grøden eller komme på toppen. De små superfrø tilføjer masser af næring i form af omega-3, kostfibre og protein.
  • Krydderier – som kanel, kardemomme og vanilje smager skønt både rørt i grøden eller drysset oven på.
  • Frugt og bær – gerne en blanding af sæsonens frugter og bær, der tilføjer noget friskt og sødt.
  • Skyr eller græsk yoghurt – bruger jeg næsten altid, da jeg godt kan lide det syrlige modspil til den cremede grød
  • Nøddesmør – en lækker peanutbutter eller hjemmelavet nøddesmør smager så lækkert derpå.
  • Kakaonibs – De små stykker ristet kakaobønne giver grøden et chokoladetwist
  • Syltetøj og kompot – en lækker marmelade eller rabarberkompot smager så skønt.
  • Hjemmelavet nutellamin opskrift på hjemmelavet nutella smager helt vidunderligt, når den smelter over havregrøden.
  • Sprød granola – det er lækkert med lidt knas på toppen. Prøv eksempelvis min yndlingsgranola.

Shop the post

- reklamelinks

Ingen kommentarer
Vis alle kommentarer

Skriv en kommentar