Quinoachips // 3 ingredienser + Vegansk

P5160320
Jeg er ret stolt af den her opskrift. Den er simpel, ingredienserne er få samt piv-sunde, og resultatet smager virkelig fråderen. Sprøde, tynde, knasende, salte, 1-2-3-så-er-de-væk. Kort sagt den perfekte salte snack og et fremragende alternativ til chipsposen, der måske lokker en times tid inden aftensmaden.
P5160281
De eneste ingredienser, du skal købe, for at kunne lave chipsene, er quinoa, en smule olivenolie og hørfrø. Frøene bruger jeg til at lave såkaldte “veganske æg”, der består af kværnede hørfrø og vand og bliver til en klistre æggelignende masse, der binder den kogte quinoa sammen. Du kan sagtens vælge at tilsætte flere ingredienser til chipsene, eksempelvis krydderier, revet parmesan (eller gærflager) eller lidt sesamfrø. Salt, synes jeg, er obligatorisk, men vil du have sødere chips, eksempelvis som et knasende indslag til en dessert, undlader du bare det, så du får søde, nøddeagtige quinoaflager.
P5160303
Chipsene kan spises som de er, men du kan også bruge dem som tynde knækbrød – måske til små hapsere til en festlig forrest? Vi brugte desuden quinoachipsene til at lave nachos i sidste uge, hvor de røg i ovnen med lidt revet cheddar, og derefter blev dyppet i den hellige treenighed: salsa, guacamole og creme fraiche. Dét kan anbefales!
P5160317
P5160330
Ingredienser
100 g quinoa
2 hørfrøæg (2 spsk. hørfrø + 6 spsk. vand)
1 spsk. olivenolie
Endvidere
Salt + dine ønskede smagstilføjelser
Tænd ovnen på 150 grader. Kog quinoaen , og lad den køle af. 
Lav nu hørfrøæggene. Kværn hørfrøene til mel ved hjælp af en køkkenmaskine eller morter. Bland det med vand, og lad det stå i 10 minutter, indtil det har konsistensen som et æg. 
Rør hørfrøæg, olivenolie og dine ønskede smagstilføjelser i quinoaen, og begynd så at ælte det hele sammen med dine hænder. Du skal forsøge at mose quinoakornene delvist, så det hænger bedre sammen. 
Placér quinoadejen mellem to stykker bagepapir, og rul det ud i et helt tyndt lag med en bagerulle. Mængden af dej passer nærmest perfekt til en fuld bageplade. Placér det hele på en bageplade, og hiv forsigtigt det øverste lag bagepapir af. Skær dine chips ud med en kniv, og bag dem derefter i 30-40 minutter, indtil de er gyldne og helt sprøde.
Servér straks, eller lad chipsene køle af, inden de opbevares i en lufttæt beholder. 
P5160341
 

15 kommentarer
Vis alle kommentarer
  1. Dem vil jeg prøve at lave, de ser super lækre ud. Dejligt de er så nemme at lave og indeholder få ingredienser.
    Jeg skal bare lige øve mig i at koge quinoa først. Den eneste gang jeg forsøgte, blev det til en tyk vandet grød 🙂

  2. Hej Emma, jeg har virkelig lyst til at købe din nye kogebog, men har desværre ikke en ordentligt ovn derhjemme (en mikroovn der kan lave varmluft).. Vil du vurdere at der nok opskrifter i bogen, man kan lave uden en almindelig ovn, til at der er rigeligt at gå i gang med? 🙂
    Sorry for det noget specifikke spørgsmål..
    VH Astrid

    1. Hejsa Astrid 🙂
      Hihi, jeg har selv haft en mikroovn, da jeg for flere år siden boede på kollegie – pyh, jeg er glad for, at den tid er ovre 😉
      Der er masser af opskrifter i bogen, du kan lave uden en almindelig ovn. Til stor del af opskrifterne skal du blot bruge en pande, og ellers kan du (når en præcis temperatur ikke er vigtigt) sagtens bruge den, du har 🙂

      1. Det lyder super, så vil jeg få bestilt kogebogen i denne uge.
        Det er nemlig super træls med ungdomsbolig og dårligt køkken, jeg vil bare gerne bage brød, kager og grøntsager i ovn, altså.. Men tak for svar!

  3. Hej Emma. Opskriften ser rigtig lækker ud! Jeg må dog desværre tilføje, at det er giftigt at knuse hørfrø, da de indeholder giftige stoffer, som kommer ud, når de knuses 🙁
    Hørfrø er sunde, men de må ikke tygges eller knuses, men skal igennem systemet hele 🙂

  4. Hej Emma. De ser virkelig lækre ud dine quinoachips. Jeg er dog i tvivl om hvordan man koger quinoa. Jeg kan godt se at du i en anden kommentar har skrevet at man kan finde det på youtube, men synes altså bare ikke rigtig jeg kan finde noget brugbart. Kan du hjælpe mig? 🙂

  5. Mmm, hvor ser de gode ud. De skal prøves!
    Kan man bruge noget andet end hel quinoa? F.eks. boghvede, quinoaflager eller havregryn?

  6. Hej Emma.
    Ved du hvor lang tid disse kan holde sig? 🙂
    Er ret vild med din blog og stor ros til alle dine lækre opskrifter! Endnu et plus er, at jeg der ikke skal alle mulige mærkelige ingredienser i det.

    1. Hejsa du 🙂 Hvis du opbevarer dem i en lufttæt beholder, kan de sagtens holde sig i flere uger.
      Dejligt du har glæde af mine opskrifter!

Skriv en kommentar